Weer een update op 13-11
Het protocol kinderopvang is aangepast. Bekijk hieronder de wijzigingen op een rij.
- Personeelsleden/gastouders die zwanger zijn en kinderen opvangen in de leeftijd van 4 tot 13 jaar, voeren vanaf het laatste trimester alleen werkzaamheden uit waarbij het lukt om 1,5 meter afstand van anderen te houden. Deze maatregel geldt niet langer voor kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar.
- De thuisblijfregels voor kinderen en personeelsleden met corona die asymptomatisch is (zonder dat er sprake is van corona-gerelateerde klachten), zijn toegevoegd.
Download hier de nieuwste versie van het protocol.
Dit protocol is opgesteld door de Brancheorganisatie Kinderopvang, de Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang, BOinK, Voor Werkende Ouders en FNV in samenspraak met SZW. Het protocol dient als handreiking voor de kinderopvangsector bij het werken in tijden van COVID-19 en vormt een vertaling van de richtlijnen van het RIVM naar de specifieke situatie van de kinderopvang. In het protocol wordt ingegaan op een aantal praktische aspecten rondom veiligheid en hygiëne waar rekening mee gehouden dient te worden. Dit protocol kan worden aangepast naar aanleiding van ervaring uit de praktijk.
Dit protocol bevat de algemene maatregelen voor de gehele kinderopvangsector. Daarnaast maken houders een locatie specifieke uitwerking van dit protocol, waarin zij de concrete maatregelen en acties voor de locaties uitschrijven. Houders communiceren hierover naar ouders en waar mogelijk naar kinderen.
Algemene noties vooraf
- Tussen (pedagogisch) medewerkers onderling en tussen (pedagogisch) medewerkers/gastouders en ouders
moet altijd 1,5 meter afstand bewaard worden. Pas zo nodig de beschikbare ruimtes op de locatie hierop aan. - Breng- en haalmomenten zijn kort en kinderen worden door één volwassene gebracht en gehaald. Informatie
over een kind kan via digitale weg of telefonisch worden gedeeld. - De locaties organiseren de breng- en haalmomenten zo dat er 1,5 meter afstand gehouden kan worden. Denk
hierbij aan looproutes, eenrichtingsroutes en het maken van afspraken met ouders over breng- en haaltijden
om piekmomenten te voorkomen. - In de kinderopvang gelden de kwaliteitseisen zoals opgenomen in de Wet kinderopvang. Vanuit GGD GHOR
NL is er een werkwijze opgesteld met adviezen voor GGD’en over hoe te handelen bij overmachtsituaties als
gevolg van corona. - In de kinderopvang is men gewend om te werken volgens (bestaande) strikte hygiëne richtlijnen van het
RIVM1
. Ook is er een RIVM-richtlijn Binnen- en buitenmilieu voor de kinderopvang waarin o.a. adviezen over
luchten en ventileren zijn opgenomen. - Bespreek de concrete maatregelen en acties die voor de opvanglocatie worden opgesteld met de
oudercommissie en/of ouders. Op de buitenschoolse opvang of bij de gastouderopvang met kinderen van 4 jaar of ouder, kan dit ook met kinderen worden besproken. Kinderen jonger dan vier jaar kunnen spelenderwijs leren omgaan met maatregelen, zoals handen goed leren wassen en hoesten in de elleboog. - BSO locaties stemmen de locatie specifieke maatregelen en acties af met betrokken basisscholen en andere
relevante partijen (bijvoorbeeld sportverenigingen).
Communicatie - De verschillende brancheorganisaties communiceren naar hun achterban. Er zijn door branchepartijen
gezamenlijk reeds posters ontwikkeld voor hygiëne en het houden van afstand in de opvang. - Kinderopvanglocaties en gastouders en/of gastouderbureaus communiceren naar de ouders en kinderen over
de algemene en vooral ook over de locatie specifieke maatregelen. Het is, juist ook voor de kinderen,
belangrijk dat de nieuwe regels helder en voorspelbaar zijn. - Hang deze informatie op in alle locaties en communiceer het via mail en andere communicatiemiddelen, zoals
ouder-apps. - Informeer ouders/OC en kinderen vooraf over dit protocol (en toekomstige aanpassingen daarvan) zodat dit
duidelijk is. - De Rijksoverheid communiceert over dit protocol via www.rijksoverheid.nl en www.veranderingenkinderopvang.nl